مجله میخک نو

نکات بهداشتی در استفاده از حوله

حوله-های-استخری

نحوه شستشوی حوله:

بهتر است انواع حوله حمام و به خصوص حوله استخر را به علت تماس با آب استخر پس از هر 2 تا 3 بار استفاده بشویید. حوله می بایست پس از هر بار استفاده به ‌طور کامل خشک شود. تا از رشد باکتری ها در آن جلوگیری گردد. هر چند شستشوی حوله ها به شرایط هر فرد بستگی دارد.

اما اگر فردی بتواند حوله اش را در فواصل زمانی کوتاه بشوید، از نظر بهداشتی بسیار مناسب است. توصیه ما به شما شستشوی حوله حمام به صورت هفتگی و شستشوی حوله استخر پس از هر 2 بار استفاده می باشد.

 

 بهترین زمان برای شستشوی انواع مختلف حوله‌ها:

حوله‌ها بر اساس کاربرد، انواع مختلفی دارند: حوله حمام، تن‌پوش، استخری، آشپزخانه، دست و صورت و غیره. فاصله زمانی مناسب برای شستشوی حوله‌ها بسته به نوع حوله و کاربرد آن می تواند متفاوت باشد.

  • حوله های حمام و تن پوش ها:

این دسته از حوله ها به علت اینکه از ضخامت بیشتری برخوردار هستند آب بیشتری را نیز جذب می کنند. بنابراین بهتر است بعد از هر دوره استفاده از این دسته از حوله ها آنها را برای خشک شدن در هوای آزاد و زیر نور خورشید قرار دهید. چرا که  در غیر این صورت به مکانی مناسب برای رشد قارچ‌ها و کپک‌ها تبدیل می‌شود و خیلی زود بو می‌گیرد.
در حالت کلی بهترین زمان شستشوی حوله بعد از 3 الی 4 بار استفاده کردن از آن است .

  • حوله های استخری:

این حوله ها برخلاف حوله حمام در محیط عمومی استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل احتمال آلودگی آن به مراتب بیشتر است. برخی اعتقاد دارند بعد از هر بار استفاده، این حوله‌ها را باید بشویند. اما گروهی دیگر معتقد هستند خشک‌کردن آن‌ها در آفتاب و هوای آزاد کافی است. به‌هرحال، در صورت استفاده از استخر‌های عمومی، بهتر است که بعد از بازگشت به خانه، حوله خود را با آب گرم بشویید. سپس، آن را روی بند پهن کنید و بگذارید در هوای آزاد خشک شود.

حتما حوله هایی که خریداری می کنید و نو هستند پیش از مصرف بشویید. تا از باکتری های احتمالی که در روند تولید، بسته بندی و انتقال به حوله منتقل می شود، جلوگیری کند.

  • حوله های باشگاهی:

این نوع حوله همان حوله‌ای است که افراد در حین ورزش از آن برای خشک کردن عرق سر و صورت و بدن خود استفاده می‌کنند. پس به دلیل اینکه معمولاً وسایل ورزشی باشگاه‌ها کثیف و آلوده هستند و افراد مختلفی از آنها استفاده می‌کنند. بهتر است حوله باشگاه را بعد از هر بار استفاده بشویید.

 

  • حوله های صورت:

شستشوی مداوم و اصولی حوله صورت به دلیل تماس مستقیم با پوست صورت از اهمیت بالایی برخوردار هست. چرا که در صورت عدم رعایت این موضوع می تواند باعث ایجاد آکنه بسیار زیادی روی پوست صورت بشود. بنابراین توصیه می‌شود که حوله صورت خود را یک روز در میان بشویید. اگر این کار برای شما سخت است، می‌توانید چند عدد حوله تهیه کنید و در نهایت همه را در پایان هفته با هم بشویید.

  • حوله های دستی:

خیلی از افراد این باور را دارند که چون از حوله دستی بعد از شستشوی دست‌ها استفاده می کنند، دیگر نیازی به  شستشوی آن نیست. در حالی که حوله دستی اکثر اوقات مرطوب است، باز هم محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها، کپک‌ها و باکتری‌ها است. به همین دلیل توصیه می‌شود حوله‌های دستی خود را هر هفته بشویید.

 

حوله حمام

روش‌ های ضد عفونی کردن حوله‌ ها:

حوله‌ها از هر نوعی که باشند در تماس مستقیم با پوست بدن ما هستند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که هیچگاه از سفیدکننده‌ های قوی برای ضدعفونی کردن حوله‌ ها استفاده نکنید. جالب اینجاست که بدانید مواد سفیدکننده به پرزهای یک حوله به سختی می‌ چسبند و موجب به وجود آمدن آلرژی‌های پوستی و تنفسی برای انسان می‌ شوند. بر همین اساس بهترین ضدعفونی کننده‌ ای که شما می‌ توانید برای حوله حمام، آشپزخانه، دست و صورت، استخر و سایر حوله‌ها استفاده کنید، ترکیب نمک، جوش شیرین و سرکه است.

چند نکته پایانی برای شستن حوله ها:

  • نکته اول اینکه هیچگاه حوله‌ها را با سایر لباس‌ها نشویید. علت آن نیز این است که پرزهای حوله به مرور زمان به واسطه ایجاد اصطکاک با سایر پارچه‌ها کنده شده و از بین می‌روند. به عبارتی می‌گوییم که حوله‌ها پرز می‌ دهند. بر همین اساس پرز حوله‌ها به دیگر لباس‌ها چسبیده و باعث می‌ شود که ظاهر ناخوشایند و نامناسبی در لباس‌های دیگر ایجاد شود.
  • نکته بعد اینکه سعی کنید همیشه حوله‌ های رنگی و حوله‌ های سفید را از یکدیگر تفکیک کرده و سپس آن‌ها را بشویید. این موضوع در مورد حوله‌‌هایی با رنگ‌های دیگر هم صادق است.
  • دقت کنید که محل نگهداری حوله‌های تمیز و حوله‌های کثیف یکی نباشد.
  • سعی کنید که هیچگاه حوله‌های تمیز را در مکان‌های مرطوب یا حمام نگذارید.
  • توصیه ما این است که حوله حمام را جدا از حوله آشپزخانه و حوله آشپزخانه را جدا از حوله استخر شستشو دهید.
  • البته دقت کنید که شستشوی صحیح حوله کافی نیست و شما حتماً باید حوله را در معرض هوای آزاد و نور خورشید هم قرار دهید.
  • شاید برایتان جالب باشد که بدانید حوله‌های نو و جدید قدرت جذب آب کمی دارند. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده اولیه، یک بار حوله‌ها را خوب بشویید.

کلام آخر

دقت کنید که حتماً حوله‌ ها تفکیک شوند و به لحاظ کاربردی و رنگی که دارند، شستشوی آن‌ ها انجام شود. همچنین شما می‌ توانید از مواد شستشوی شیمیایی و طبیعی برای شستن حوله‌ ها استفاده کنید. اما بهتر است که مواد شستشوی طبیعی را انتخاب کنید. تجربه ثابت کرده که مواد شوینده طبیعی، ضرر کمتری داشته و آسیبی به سلامت انسان وارد نمی‌ کنند. حوله های تولید شده در میخک نو 100% از پنبه می باشد که شست و شوی آن را راحت کرده است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *